A tanya felújítása - indulás

2017/05/04. - írta: kalathor

Sziasztok!

 

Azt hiszem, hogy először is a tanya megvásárlásával kellene kezdem a történetet. A tanyánk Kuncsorba határában található, viszont közigazgatásilag Törökszentmiklóshoz tartozik. Sajnos a környező tanyák már jórészt összeomlottak (mint az előző posztban említettem), így egyedül tartja a frontot ez az épület.  A megvásárlása még 2015-ben kezdődött.

20150511_152134.jpg

Valami ilyesmi volt a porta

Szeretek kolbászolni a határban, így egyszer úgy adódott, hogy benéztem ebbe a tanyába is. Nem tudtam, hogy mire is számítsak, ugyanis az úttól nem lehetett látni azt sem, hogy van-e egyáltalán épület és hogy milyen állapotban van (pedig az úttól vagy 50 méterig kellett volna belátnom). Mikor bementem már látszott, hogy van itt valami és talán még menthető is (bár azt hiszem bárki más azt mondta volna, hogy le kell bontani).

A katonai felméréseken utánanézve a tanya az 1800-as évek végén még nem volt meg, viszont az 1941-es felméréskor már ott állt, bár valószínűleg kisebb méretben. A térképen a tanya látható.

tanya_1941.jpg

Mit mondjak az összes ellene szóló érvvel (ami valljuk be több volt, mint ami mellette szólt) együtt is úgy láttam, hogy ebből egy jó kis tanya lesz. El is kezdtem utánaérdeklődni és sikerült is megtalálni a gazdáját. Gyors egyeztetés után el is dőlt: megveszem a tanyát. Szerződéskötés, stb. után indult a várakozás. Sajnos a tanyák is a földtörvény hatálya alá tartoznak, így ki kellett függeszteni és minden egyebet meg kellett csinálni, amit a földekkel kell. Úgy számoltam, hogy (felénk különösen lassan ment az átírás) cca. 1.5 év után máris a tulajdonomba kerül. Nem számoltam viszont azzal, hogy belekötnek a szerződésbe (megyei földhivatal) és visszadobják. De így történt. Ez viszont azzal járt, hogy majd egy év várakozás után (és sürgősségi eljárás kezdeményezése után) elölről kellett kezdeni az egészet. Új szerződés, új kifüggesztés, stb. Szerencsére ez már gyorsabban ment és összességében még jól is jött ki a dolog, mert alig több, mint 1 év után a nevemre került a tanya.

Képek az akkori állapotról:

img_0068.JPG

Egy téli kép, nyáron persze kevésbé látszott minden :)

20150511_152204.jpg

Tavasszal hátulról a tanyaudvar

 

20150511_152132.jpg

Ismét hátulról. A növényzet közel olyan magas volt, mint én (pedig 190 cm felett vagyok)

Mindig is szerettem volna egy tanyát (volt is egy blogom, ahol a vidéki életünk elindulását részleteztem. Akit érdekel: Álmom egy tanya.) Már fiatal felnőtt koromban is emlegettem a szülőknek, hogy milyen jó volna egy olyan tanya, ahol pár km-es körzetben nincs senki. 30 éves koromig bérházban laktam, ott is nőttem fel, így alig-alig nézett hülyének a család :).

Visszatérve:  a felújításhoz nem akartam hozzákezdeni, addig amíg nincs a nevemen, így szerencsétlen csak állt ott és várt. Az előző tulajdonos sajnos leszedte a teljes tapasztást belülről (hogy majd levakolja, de erre persze nem került sor), ez viszont azzal járt, hogy az egyik oldalfal elkezdett kiborulni. Ezt nehéz leírni, de fényképen bemutatva sem adja vissza azt, ahogy kinézett, legyen elég annyi, hogy a két vályogtégla közé a nyílásba 1.5 méter magasan pont befért egy sörös doboz. Ezzel ellenőriztem, hogy nyílik -e tovább a fal. 

20160630_133839.jpg

 

20160630_133859.jpg

A falak belülről mindenhol így néztek ki :(

20160630_133715.jpg

Kívülről sem sokkal jobban. Még a régi "kapuval"

A tél előtt gondoltuk támogassuk meg a falat, hogy legalább tavaszig bírja ki valahogy, majd egész télen azzal voltunk elfoglalva, hogy hogy is kellene bontani 3 méter magas 15 méter fosszú falszakaszt és hogy kellene újraépíteni majd. Megmondom őszintén emiatt aggódtam egy kicsit, de végül is más megoldást választottunk és így egyszerűbb lett a dolog. Kár volt aggodalmaskodni miatta.

20160630_133630.jpg

Nem adja vissza teljesen, de azért látszik, hogy mennyire dőlt ki a hátsó fal.

Egyszer amikor kimentem a tanyára (gondoltuk rakjunk egy sorompót a bejárathoz nehogy ellopjanak valamit, hátra verekedve magunkat azzal szembesültünk, hogy az istálló fél teteje hiányzik. Először gondoltuk beomlott, aztán rájöttünk, hogy valakinek kellett a faanyag belőle. Az összes cserép ledobálva, összetörve, a lecezés szétdobálva, stb. Azt hiszem mindenki el tud képzelni egy házat, aminek a fél teteje hiányzik. Szóval nem volt elég gondunk az állapotával, még segítettek egy kicsit, hogy ne nagyon akarjuk felújítani a házat :(

20160630_133755_1.jpg

20160630_133747.jpg

A nem várt vendégek utáni állapot :(

De hát úgy csak nem hagyhattuk:

20160710_110927.jpg

 

Persze ez megint munkát adott (egyrészt rendőrség, másrészt csak helyre kell hozni, mivel az eső megadta volna az utolsó döfést a hátsó háznak). Így hát kimentünk és elkezdtük kitakarítani a területet, hogy egyáltalán munkához tudjunk látni. Szilva, akác, stb olyan mennyiségben, hogy a terület cca. 2/3-ának kitakarítása és a gallyazás után majd egy télen keresztül fűtöttünk egy szobát a kijövő faanyagból. És be sem hoztuk mindet, még az idén jött be 4-5 utánfutónyi fa. Ha lesz idő folytatjuk a takarítást.

Előtte képet fentebb raktam be, mostanság így nézett ki (1-1.5 hónappal ezelőtt):

20170325_164927.jpg

Nem tökéletes, de legalább lehet mozogni :) Ja, a kapu már új :)

Szóval gyorsan rendbetettük a tetőt és vártunk az átírásra. Az átírás 2016 tavaszán történt meg és nagyon kedvesek voltak a JNSZ Megyei Földhivatalban a hölgyek, mert mikor elmondtam nekik, hogy mit is szeretnék próbálták gyorsítani az ügymenetet és szerencsére keresztül is vitték az egészet addigra, amire be lehetett adni a tanyafejlesztési pályázatot, nem kellett várnunk még egy évet. 2016 telére ki is derült, hogy mehet a felújítás, a tanyaközpont kialakítás és idén el is kezdődött a munka. 

Folytatjuk...

 

Kérjük segítsétek munkánkat az alábbi kérdőív kitöltésével (tanyatulajdonosoknak/tanyán élőknek szól a kérdőív):

KLIKK IDE A  KÉRDŐÍVÉRT

hoi_giligan_logo.png

 

 

 

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://giligan.blog.hu/api/trackback/id/tr4212473135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása